John Isner bekritiseert Jannik Sinners prijzengeld bij de Miami Open: “Het is belachelijk”

Het winnen van de Miami Open is een van de hoogste onderscheidingen in het tennis, en Jannik Sinner behaalde deze prestatie vorige maand. Echter, voormalig Amerikaanse ster John Isner heeft zijn teleurstelling geuit over het bedrag dat aan de winnaar is toegekend, en noemt het een schande voor de sport.

Sinner leverde een indrukwekkende prestatie tijdens de Miami Open, verloor geen set in zes wedstrijden en verzekerde zich van zijn tweede Masters 1000-titel van het jaar door Jiri Lehecka met 6-4, 6-4 te verslaan in de finale. Ondanks de reputatie van het toernooi om royale uitbetalingen, benadrukte Isner dat het prijzengeld van de winnaar in de loop der jaren is afgenomen.

“Bij de Masters 1000-evenementen is de winnaarscheck omlaag. Toen ik Miami in 2018 won, verdiende ik meer geld met het winnen van de titel dan Sinner dit jaar in 2026,” verklaarde Isner in een recente aflevering van Nothing Major Show. “Ze hebben het prijzengeld verdeeld, en er is meer totaal prijzengeld. Maar het aandeel van de winnaar was in 2026 ongeveer $200.000 minder dan in 2018. Dat is krankzinnig. Het is absurd. Geen enkele sport ter wereld heeft dat op dit moment. Het is belachelijk.”

Isner stelde dat hoewel de totale prijzenpot op het toernooi aanzienlijk is toegenomen, het aandeel van de winnaar daadwerkelijk is afgenomen. Als je de cijfers bekijkt, wordt zijn bewering ondersteund, want hij ontving $1.340.860 voor zijn overwinning in Miami in 2018—meer dan wat Sinner dit jaar verdiende.

Evenzo ontving Sinner bij de BNP Paribas Open $1.151.380 voor zijn kampioenschap, wat duidelijk minder is dan het bedrag dat Isner in 2018 verdiende. Deze trend van toenemende prijzenpotten maar dalende uitbetalingen van winnaars is waargenomen in andere grote toernooien zoals de Indian Wells Open, Madrid Open, Shanghai Masters en Paris Masters. Verschillende voormalige spelers hebben kritiek geuit op deze distributiestijl.

Tennisspelers dringen op een hoger Grand Slam-prijzengeld

In april 2025 ondertekende een groep bestaande uit de top 10 gerangschikte ATP- en WTA-spelers gezamenlijk een brief waarin de vier Grand Slam-organisatoren werden gevraagd het prijzengeld te verhogen en werd bijeenkomsten gezocht om het onderwerp te bespreken. Toen hun eerste verzoeken werden genegeerd, stuurden ze in september een nieuwe brief, gesteund door prominente namen zoals Carlos Alcaraz, Jannik Sinner, Novak Djokovic, Aryna Sabalenka, Coco Gauff en Jessica Pegula.

“We willen meer geld; ze willen ons misschien niet zoveel geld geven als we het over prijzengeld hebben,” zei Djokovic voorafgaand aan de Australian Open 2025.

Reactie van de Tennisautoriteiten

ATP-voorzitter Andrea Gaudenzi erkende de zorgen van de spelers en gaf toe dat het huidige prijzensysteem voor tennis verschillende gebreken kent vanwege de complexe structuur rond de vier Grand Slams, ATP, WTA en ITF.

Na deze besprekingen kondigde de Australian Open in 2025 een recordstijging van bijna 16% prijzenpot aan, met een beloop van AUD $111,5 miljoen (ongeveer $74,9 miljoen), wat de grootste sprong ooit van het toernooi betekende. Roland Garros bevestigde ook een aanzienlijke verhoging van het prijzengeld voor de komende editie, waardoor het totaal steeg tot €61,7 miljoen ($72,69 miljoen), een stijging van €5,4 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het blijft onzeker of vergelijkbare verhogingen zullen worden doorgevoerd voor Wimbledon en de US Open in het huidige jaar.